Vitamin C og beinskjørhet | Osteoporose

Kostholdsråd

Vitamin D

Vitamin D hjelper kroppen med å absorbere kalsium. Uten vitamin D henter kroppen kalsium fra beinbygningen og svekker den.

Gode kilder til vitamin D

Fet fisk

Fet fisk som laks og makrell er de beste naturlige kildene til vitamin D. Spis fet fisk en eller to ganger i uka for å øke inntaket.

Egg

Egg inneholder også små mengder vitamin D. Kostrådene rundt egg har vært motstridende. Egg er en kilde til protein og mikronæringsstoffer. Å spise egg gjør at man bedre regulerer inntaket av fett og karbohydrater, i tillegg til at det er bra for øyet, hjertet, blodkar og er sunt for gravide.

Andre matvarer med Vitamin D

D-vitamin er også tilsatt i en del matvarer, for eksempel i noen typer melk, meieriprodukter, appelsinjuice, soyamelk og berikede frokostblandinger. Du finner informasjon på forpakningen.

Kosttilskudd

Hvis du syns det er vanskelig å få i deg nok D-vitamin eller tilbringer lite tid utendørs, kan det være lurt å ta D-vitamintilskudd, spesielt for eldre. Snakk med legen din.

Mer detaljert

Sola er den mest effektive kilden til vitamin D. Kroppen kan produsere nok D-vitamin ved å bare være utendørs i ti minutter. Ofte får vi likevel ikke nok sollys, spesielt ikke om vinteren. Siden så få matvarer naturlig inneholder D-vitamin, og det kan være vanskelig å få nok sollys, anbefales det ofte D-vitamintilskudd, spesielt til personer over 60 år. Faktisk har vitenskapelig testing vist at tilstrekkelig inntak av D-vitamin reduserer risikoen for fall og brudd hos eldre. Hvis du er usikker på om du får i deg nok D-vitamin, kontakt legen din.

TILBAKE