Saltforbruk og innvirkning på beinstyrke | Osteoporose

Kostholdsråd

Tilsatt salt

Det er så mange andre - og sunnere - muligheter for å tilføre smak til måltidene dine.
Hvilken vil du prøve i kveld?
Bytte ut salt i mat med sunnere alternativer

Bra å vite om salt

Sjekk varedeklarasjon

Sjekk varedeklarasjon for å se saltinnholdet i dagligvarene du kjøper. Prøv å bytte til alternativer med mindre salt hvis mulig.

Omdanne natrium til salt

Vær nøye når du sjekker varedeklarasjonen da det kan være oppgitt salt eller natrium. For å konvertere natrium til salt, multipliser natrium mengden med 2,5. For eksempel er 1 g natrium per 100 g det samme som 2,5 g salt per 100 g.

Høyt saltinnhold

Noen matvarer har høyt innhold av salt på grunn av måten de er laget på, andre gir mye salt til kostholdet vårt fordi vi spiser så mye av dem. Prøv å finne alternativer med lavere saltinnhold.

Mer detaljert

Helseeksperter anbefaler at voksne begrenser saltinntaket til 6 g salt per dag (2,4 g natrium). Det er omtrent 1 teskje. Det er viktig at saltinntaket ditt ikke er for høyt eller for lavt.
Hvis saltinntaket ditt er for høyt, kan du oppleve økt blodtrykk, og høyere risiko for hjertesykdom, hjerneslag, nyresykdom og magekreft. I tillegg kan for mye salt forårsake calciuria, noe som øker tapet av kalsium via urin. Noe av det tapte kalsiumet kommer rett fra beinbygningen din, noe som reduserer beintettheten.
Hvis saltinntaket ditt er for lavt, kan du risikere å få forhøyet kolesterol, hjertesvikt, insulinresistens og diabetes type 2.
Kilder:

TILBAKE