Kalsium og beinskjørhet | Osteoporose

Kostholdsråd

Kalsium

Hvorfor er kalsium viktig for helsen?

Kalsium utgjør nesten 2 % av kroppsvekten. Nesten alt av kalsiumet finnes i bein og tenner, men kalsium utfører mange viktige roller i andre deler av kroppen, slik som nerve- og muskelsceller.
99% av kalsiumet vi trenger går direkte til å bevare og styrke beinbygningen og tennene.
Bilde som viser mengden av kalsium som brukes til bein og tenner
Det er derfor kalsium er så viktig for å redusere risikoen for osteoporose.

Gode kilder til kalsium:

Meieriprodukter

Melk, yoghurt, ost og andre meieriprodukter inneholder kalsium som er lett for kroppen å absorbere og utnytte.

Mykbenet fisk

Sardiner og tørket fiken og mandler er inneholder også mye kalsium.

Grønne grønnsaker

Mange grønne grønnsaker, som spinat og kål er rike på kalsium.

Andre matvarer med kalsium

Kalsium finnes også i følgende matvarer: matbønner, linser, erter, soyaprodukter, appelsin, mandler og frø.

Mer detaljert

De fleste kvinner over 65 år får i seg anbefalt daglig inntak av kalsium. Det er heldigvis ikke vanskelig å få i seg nok kalsium gjennom kosten. Frister det for eksempel med bakt søtpotet med yoghurt naturell og ost til lunsj – med en salat med brie eller feta og nøtter, og en deilig cappuccino eller varm sjokolade til dessert? Lettprodukter av ost, melk og yoghurt kan være bedre enn helproduktene. I tillegg er det lurt å redusere inntaket av kalorier og mettet fett, lettere meieriprodukter inneholder fortsatt proteiner, som er viktig for å bygge og bevare muskler. Hvis du er laktoseintolerant, finnes det laktosefri og laktosereduserte alternativer. I situasjoner hvor det er vanskelig å unngå laktose, er det mulig å bruke tabletter eller dråper med laktase som hjelper til med å fordøye laktosen. Det kan være lurt å snakke med legen om hva slags kosthold som kan fungere for deg og som sikrer et tilstrekkelig kalsiuminntak.
Kilder:

TILBAKE