Daglig kosthold og ernæring for sunne bein | Osteoporose

Kostholdsråd

5 om dagen

Vi vet at vi burde spise 5 porsjoner frukt og grønnsaker om dagen som en del av et sunt kosthold. Men vet du at dette også forbedrer beintettheten og reduserer risikoen for osteoporose?
Bilde av frukt og grønnsaker

Bra å vite om dine 5 daglige porsjoner:

Gjør det fargerikt

Bare fordi vi snakker om frukt og grønnsaker, betyr det ikke at alt er grønt. Gjør måltidene mer fristende ved å bruke frukt og grønnsaker med ulike farger.

Spis variert

Å spise mye forskjellige frukt og grønnsaker vil hjelpe deg med å få alle vitaminer og mineraler som kroppen og beinbygningen din trenger.

Deling av de 5 daglige porsjonene med mat i 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker

2 frukt og 3 grønnsaker

5 om dagen burde inneholde 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker.

Mer detaljert

Frukt og grønnsaker trenger ikke å være kjedelig. Kombiner grønnsaker med ulike farger, konsistens og smaker. Piff opp den grønne salaten ved å tilsette tomater eller rødbeter. Bland forskjellige frukter til en deilig og sesongbasert fruktsalat. Alt sammen er bra for deg – og beinbygningen din.
Kilder:

TILBAKE